REFERAT FRA FELLES STYREMØTE I FINNVOLA SØR VELFORENING OG FINNVOLA SØR VEGLAG 29.08.22
Til stede: Marius Klausen, Per Ivar Bakkenget, Roar Olsen, Bjørn Iversen, Marit Jørpeland og Bjørn Barkhald
Sak 1 Sak i forliksrådet
Det er berammet møte i forliksrådet 08.09.22 kl. 0900. Styret vedtar å ikke stille med advokat.
Saken ble diskutert, og styret beslutter at Marius Klausen og Per Ivar Bakkenget møter på vegne av velforeningen. Styret legger til grunn at alt rundt saken har vært årsmøtebehandlet i tråd med velforeningens vedtekter. Det er etter styrets oppfatning fattet rimelige vedtak ut fra fellesskapets interesser. Styret kan ikke forplikte årsmøtet i denne saken, og står derfor på det som er, og har vært, styrets og årsmøtets standpunkt i saken.
Sak 2 Dugnad i høst
Dugnaden berammes til lørdag 08.10.22. Klokkeslett avklares senere.
Ansvarlig for gjennomføring: Dugnadskomiteen.
Arbeidsoppgaver blir
-
Oppsetting av brøytestikker
-
Topplaget som er lagt ut på veien finpusses med rive/ krafse på kantene
-
Bygging av tilbygg på pumpehuset for oppbevaring av salt
-
Roar undersøker aktuell(-e) person(-er) som tar ansvar for bygginga
-
Det anskaffes nødvendig byggematerialer
-
-
Det planlegges for et felles arrangement i feltet etter dugnaden
-
Aktivitetskomiteen ved Tore Sørhaug kontaktes om dette
-
Det undersøkes med vannkomiteen om det er aktuelle arbeidsoppgaver som kan/ skal gjøres på dugnaden
-
Bjørn tar kontakt med Frode Skrove om dette
Sak 3 Økonomi
Kasserer orienterte om status både for velforeningen om veglaget.
Det er ca. 20 hytteeiere som ikke har betalt kontingenten for 2022 både i velforeningen og veglaget. Det purres på manglende betaling.
Sak 4 Brøytekontrakten
Det ble referert fra evalueringsmøte med entreprenør. Dette ble avholde sammen med de andre hytteforeningene som har samme entreprenør til å brøyte.
Det har vært en utfordrende vinter værmessig med tanke på å holde veiene åpne. Det ble imidlertid gitt tilbakemelding til entreprenør på at vi har vært veldig godt fornøyd med brøytinga.
Meldinger som blir lagt ut på Facebook fra entreprenør om status på brøytinga, fungerer veldig bra, og er godt mottatt av hytteeierne.
Det er viktig at «ytterpunktene» på parkeringsplassene blir merket, slik at maskinførerne ser hvor det skal brøytes. Det anmodes også om at det ryddes bort skog i enden av parkeringsplassene, slik at det blir mulig å få unna/ plass til å fjerne snøen.
Det er fortsatt et ønske fra entreprenør at kontaktrutiner følges i sesongen, slik at ikke så mange hytteeiere kontakter maskinførerne direkte.
Ellers er det viktig å huske at vi er på fjellet når det gjelder værforhold, og utfordringene det kan medføre med å holde vegene åpne i henhold til kontraktene.
Brøyting ut over det kontraktene beskriver i de enkelte hyttefeltene, må avtales med entreprenøren. Det faktureres direkte i henhold til kontrakt til hytteeiere som bestiller ekstra brøyting.
Utfordringer i tilknytning til brøytinga ble gjennomgått sammen med entreprenør. Noen av utbedringene som anses som nødvendige er veglagets ansvar. Roar tar en egen befaring sammen med entreprenør, slik at disse blir påvist og merket. Trøndelag Entreprenør leies inn på timebasis slik at utbedringer blir gjort.
Utbedringer som er hytteeiers ansvar, tar veglaget med den enkelte hytteeier.
Det er viktig at utbedringer blir gjort før vinteren. Dette vil medføre mindre bruk av timer på brøyting, som igjen fører til lavere brøytekostnader for veglaget.
Den enkelte hytteforening som har brukt mer enn garantert minstepris blir fakturert ekstra for dette. Vi har brukt ca. kr 6 000,- + mva. mer enn garantert minstepris i kontrakten.
På møte med entreprenør i mars 2022, ble det gjort avtale om ekstra kompensasjon som følge av vesentlige endringer i dieselprisen. Det ble avtalt en økning i timeprisen på kr 100,- for timer brukt etter 01.02.22. Det blir sendt ekstra faktura til hver av hytteforeningene for dette.
Ellers ble den årlige indeksreguleringa i kontraktene diskutert. Det er enighet om å gå over til SSB 08663 – «indeks for vinterdrift av veger» fra brøytesesongen 2022/ 2023. I praksis er dette kontraktsummen for 2021 + 16,7 %. Nye kontakter sendes ut til hytteforeningene.
Sak 5 Eventuelt
Det er fortsatt utfordringer med manglende vanntrykk i øvre del av hyttefeltet. Det tas kontakt med vannkomiteen om dette, og de får fullmakt til å iverksette nødvendige tiltak for utjevning av vanntrykket.
Bjørn Barkhald
Sekretær